23 oktober 2014

Om plastsanering

Nyligen avverkade vi plastfri september (som jag bloggade om här) och häromdagen manade min bloggkompis Anna till plastuppror. Här har vi en ständigt pågående plastsanering sedan några år tillbaka. Men vad innebär det egentligen att plastsanera ett fyrapersonershushåll på 130 kvadrat? Så här går det till hos oss:

Under renoveringen av vårt gamla trähus har vi bevarat så mycket som möjligt av befintliga konstruktioner. Vi har använt mycket naturmaterial: ekovilla som isolering, trä- och kakelgolv, träpaneler i väggar och tak, rostfria köksbänkar och träluckor till köksskåpen. Vi har bara renoverat det "nödvändigaste" och återanvänt sådant vi hittat på vinden och i uthuset (t.ex. fönster, dörrar, skåpluckor, gammal pärlspont). Vi har målat med linoljefärg och använt oljevax till golven. Inredningen består till stora delar av gamla möbler och det mesta är i trä, plåt, glas och/eller tyg. När vi en dag ska byta madrasser i våra sängar kommer de att bli i naturmaterial, likaså täcken och kuddar.

I köket använder vi mest föremål och redskap av metall, trä, glas eller porslin. Vi steker i gjutjärnspanna. Den mesta plasten står faktiskt frysaskarna för - och jag ser inte hur vi på ett vettigt sätt skulle kunna byta ut den mängd vi behöver mot glas eller rostfritt inom överskådlig framtid... Fryspåsar använder vi för bröd och kakor. Jag har dock på sistone experimenterat med att frysa in i smörpapper eller papperspåsar och det verkar funka bra, åtminstone för en kortare tid. Just nu står följande saker högt på önskelistan: en bambuservis för utflykter, bra matlådor i rostfritt stål med tanke på våra medhavda luncher, samt Bee´s wrap för förvaring av mat. Här finns förresten en jättebra nätbutik med ekologiska produkter för den som vill plastsanera sitt kök!

I badrummet har vi mycket naturmaterial, men våra tandborstar, ett duschdraperi och två tvättkorgar är ännu av plast. Jag är lite tveksam till att byta ut tandborstarna, men draperiet och tvättkorgarna ska jag byta till tyg respektive metall när de vi har nu har tjänat ut.

Barnkammaren är tyvärr fortfarande den mest plaststinna zonen hos oss. Många av leksakerna i plast är presenter som barnen fått. Även om vi har velat undvika plast, så har vi tyckt att våra barn ska få leva "i sin tid" och ha t.ex. LEGO och Barbie-dockor. Men vi har strävat efter att hålla mängderna nere.

När det gäller kläder och skor väljer vi naturmaterial så långt det är rimligt. Vi har förstås regnkläder och stövlar och friluftskläder i tåliga material. Men på det hela taget undviker vi konstmaterial, väljer skor och väskor i läder/tyg, samt prioriterar kläder av certifierade tyger eller ull, linne och hampa. Detsamma gäller sängkläder och inredningstextilier.

För mig innebär plastsanering både att gradvis rensa bort plasten ur vårt hem och att kontinuerligt välja bättre material istället. Men vi plastsanerar alltså steg för steg och "konsumerar" oss inte plastfria. Jag ifrågasätter hur den ekologiska och etiska ekvationen skulle se ut om vi fanatiskt rensade ut rubbet och köpte nytt på en gång. Vi sliter istället ut de grejer vi har och är kräsna med materialet när vi sedan ersätter dem. Om vi nu alls behöver ersätta dem, för många prylar och pryttlar i ett hem är ju sådana som vi egentligen klarar oss utan. Plastsanering innebär för mig också att om möjligt välja återvinningsbara förpackningsmaterial, att handla i korg eller tygkasse. Ett par riktigt inspirerande bloggar på temat plastfritt hittar du för övrigt här och här! I den här frågan är det väldigt lätt att "sila mygg och svälja kameler". Vår plastpåverkan handlar om så mycket mer än tandborstar och plastpåsar.

För mig innebär plastsanering därför att jag ser över hela oljekedjan i mitt liv. Att jag går på den minimalistiska linjen och verkligen tänker igenom vilka grejer som behövs i mitt liv. Att jag väljer ting som kan brukas under lång tid. Att jag lobbar för plaståtervinning också i vår region. Att jag uppskattar den tidlösa skönheten i naturmaterial som känns sköna, slits vackert och har en historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar