29 oktober 2014

Ekoreko Helsingfors

Mitt jobb för mig ibland från lillstan till storstan och nu har jag fått vara i huvudstaden ett par dagar. Uppfriskande och inspirerande! Särskilt som jag fick några fina ekologiska upplevelser på köpet:

Lilla etiska varuhuset och cafeet Nudge & Rulla på Georgsgatan 30 bjuder på ekologiskt och rejält för hela slanten. Hudvård, inredning, väskor och kläder för stora och små. Superfina barnkläderna av märket Aarrekid rekommenderas särskilt! Vuxenkläderna från olika finska designers är stilrena och tidlösa, säljs för övrigt också på nätet hos Yalo.

På Kalevagatan 4 finns SIS deli och cafe, som har det mesta för en riktigt bra lunch: sallader, gröt, gröna sköna smoothies och dessutom fika och ekoprodukter som te och nötter och choklad. Mycket raw food, ekoreko och glutenfria alternativ. Utanför fönstret brusar staden, man kan sitta ner och betrakta folkvimlet en stund, njuta av bra näring åt kroppen och vila åt knoppen.

Snabbköpet Ruohonjuuri i Kampen är en annan favorit. Den ligger numera på Salomonsgatan 5, en bit från Glaspalatset. Där finns massor av bra produkter (mat, superfoods, naturkosmetik, kökstillbehör...) till rimliga priser - vilken lyx det vore att kunna handla sin vardagsmat och smågrejer på ett sådant ställe! Finns även som nätbutik.

Högst på min personliga topplista ligger ändå Globe Hope Kisleff på Alexandersgatan 28 (finns även en butik i Glaspalatset). Där säljs kläder och accessoarer av återbruk. Finurligt och fint! Deras grejer kan man också hitta i nätbutiken, men det är ju inte riktigt samma sak. I butiken kan man ju känna på material, prova storlekar, få personlig service... Och sedan slinka in hos grannen Cafe Engel på en kopp varm choklad (en vana jag etablerade under studietiden) och bara mysa i atmosfären. Som bäst vid ett fönsterbord med utsikt över Senatstorget och Domkyrkan, gärna i juletid en dag när snön faller precis i skymningen.

Även om jag överlag strävar till att konsumera så lite som möjligt, brukar jag passa på att handla "bra" grejer när jag har chansen. Eller bara strosa runt och fönstershoppa lite och trivas med insikten att förändringsvinden faktiskt blåser i rätt riktning. Så nästa gång du besöker Helsingfors - skippa de obligatoriska varuhusen som säljer varor utan vare sig etisk eller ekologisk eftertanke. Upptäck de små ekoreko guldkornen istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar