19 oktober 2014

DIY: barnjumper

En av mina favoritsysselsättningar är att sy. Särskilt mycket gillar jag att sy kläder till mig själv och barnen. Det finns många fördelar: jag kan designa plaggen, välja bra tyger, jag får vara kreativ och dessutom känna mig oberoende av de stora (ofta oekologiska och oetiska) klädföretagen för en stund.


På sistone har jag tillsammans med ena dottern sytt en fladdermusjumper. Mönstret hittade hon själv i OTTOBRE - en riktigt bra mönstertidning, som jag prenumererat på under några år. Tyget fick jag i gåva av en vän för ett bra tag sedan. Det är ekologisk jersey, helt underbar kvalitet och färg, och har liksom legat och väntat på absolut rätt tillfälle. Och nu var det tillfället här! Den lilla extra detaljen blev en revär längs med ärmens övre kant. Texten är dotterns eget fina val!


Just denna modell är superenkel att sy. Den består av bara fram- och bakstycke, fyra raka sömmar, en del sicksackande och sen en vikning med smal sicksackad fåll i halslinning och ärm. Nedre kanten kom vi överens om att bara sicksacka för en lite ruffare, tuffare känsla.

 
Sammanfattningsvis är vi båda glada och stolta över vårt lilla jumperprojekt. Min förhoppning är förstås att dottern ska vilja använda jumpern gärna och länge, eftersom hon själv varit med och sytt den. Tidsåtgång för vårt lilla projekt uppskattar jag till sammanlagt en kväll. Kostnaden (för mindre än en meter tyg, ett par rullar tråd och revären) är cirka 20 €. Lägg till detta nöjet att skapa tillsammans och den pedagogiska effekten av att lära sig att man kan sy sina kläder själv och - vips, så landar vi mer eller mindre på plus ;)

PS. Ekologiska tyger kan man beställa till rimligt pris på nätet till exempel här och här. Själv har jag ändå för vana att också fråga i de lokala tygbutikerna efter eko-alternativ för att visa att det faktiskt finns efterfrågan och för att stöda våra ihärdigt kämpande lokala små specialaffärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar