29 december 2013

Grönt bokslut

Under årets sista dagar är det läge att summera. Hur blev det nu med ekorekofaktorn under året som gick: Levde jag månne så hållbart som jag ville? Jag har roat mig med att göra listor över vardagens plus och minus.

På plussidan räknar jag
1) REKO mat från lokala producenter, fortsatt egen odling till husbehov, mer vegetariskt ätande än på länge
2) upptäckten av ekologisk hudvård och smink från Maria Åkerberg
3) fler sträckor till fots och till cykel i vardagen dvs bilen i så litet vardagsbruk som möjligt
4) färre och mer genomtänkta klädinköp än någonsin tidigare i mitt liv
5) visst återbruk av material under vårt renoveringsprojekt
6) vår "hemester" och korta familjesemester per tåg inom landet
7) ett nedtaggat julfirande i prylbefriad anda
8) generellt fokus på livsinnehåll bortom upptrampade konsumtionsstigar dvs med sikte på rika upplevelser i form av natur, kultur och gemenskap (möjligen den viktigaste faktorn)

På minussidan ser jag
1) ett par oundvikliga flygresor som säkert höjde mitt ekologiska fotavtryck rejält
2) vårt halvhjärtade val av väggfärg till småfolkets rum i samband med renoveringen - det harmar ännu!
3) ett hem som fortfarande dignar av saker vi kunde klara oss utan...
4) visst matsvinn pga dålig planering i vardagsrumban (och ibland kinkiga barn)
5) ett inte riktigt så slow liv som jag skulle önska

På det hela taget känns balansen helt okej. Vi lever ett vanligt familjeliv, långt ifrån fanatiskt men ändå medvetet. Basgrejer som mat, energi, kemikalier har vi bra koll på. Vi jobbar mindre och konsumerar mindre än förr. Jag ser att riktningen är den rätta - men det finns ständigt små bitar jag skulle vilja bli ännu bättre på. Som familj genomförde vi de största förändringarna i vår livsstil för några år sedan, när barnen kom. Kanske det börjar bli dags att höja ribban ett snäpp och utmana oss själva igen? Klura ut vad som är nästa steg mot ett grönare skönare liv 2014. Den som läser får ju som bekant se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar