27 april 2013

Att våga!

Idag har jag unnat mej att gå på kurs. Vilken skön kontrast att bara få vara deltagare när det oftast är jag själv som håller i trådarna!

Temat för kursdagen var Att våga. I familjen Österåkers orangeri på Flemmingsbacken utbyttes drömmar och insikter och skissades steg framåt. Bara inramningen var otroligt inspirerande: fri utsikt över åkrarna, en knastrande kamin i hörnet, frigående höns och tuppar som gal, duggregn som långsamt övergick i trevande solsken. Ett sällskap med åtta frimodiga kvinnor med kreativa funderingar. Och en kursledare som både bjöd på egna insikter och inbjöd till att blicka inåt och framåt. Bästa tänkbara.

Under dagen jobbades med visioner och verktyg för att utvecklas i liv och arbetsliv. I goda händer fick vi både verbalisera och visualisera vem vi är, vad vi kan och vad vi vill. I min egen "vision board" finns både gröna stråk, skaparkraft och välmående. Där finns nyckelord jag vill arbeta vidare med och låta genomsyra min tillvaro. Tack vare bilderna och orden ser jag nu så mycket tydligare vilken min innersta önskan är, vilka element jag vill ge mer utrymme i mitt liv och vilka steg jag ska ta på vägen. Mina konkreta mål är klippta och klistrade, synliga för mej själv och därigenom plötsligt alldeles möjliga att sträva till.

Jag tror att alla kunde ha stor glädje av en dag som denna. När satt du senast ner och unnade dej ett förbehållslöst samtal om din riktning i livet? När fick du en hel dag av impulser till förändring och utveckling? När diskuterade vilka verktyg du har att använda? Min övertygelse är att ett hållbart liv lättare växer fram när vi tar oss tid att ställa de rätta frågorna och får perspektiv och uppmuntran genom att diskutera dem med andra.

För mej blev Att våga-dagen ett fint vägmärke. En punkt att förhålla mej till och hämta massor av kraft ur. Därtill gav den ännu en bekräftelse på värdet av Det Goda Samtalet i rättan tid och på rättan plats. Tack, Maria och ni andra som var med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar